Eduard Petrescu, Managing Director Invent Media | 21 Aprilie
Ce poate publicitatea indoor și nu poate publicitatea outdoor? Spuneam în articolul “Indoor Advertising? Simplu. Eficient. Flexibil” că publicitatea indoor este una în care raportul preț-calitate este foarte bun.
Este important ca orice companie care dorește
să desfășoare o astfel de campanie - de indoor advertising - să cunoască
tipurile de clădiri și modalitățile de măsurare a impactului, precum și noile
tendințe în domeniu.
Atât blocurile rezidențiale, cât și clădirile de birouri sunt locuri unde
oamenii petrec foarte mult timp. Dacă vorbim despre clădirile de birouri, de
exemplu, aici găsim persoane active, un public foarte bine targetat, deopotrivă
feminin și masculin și, mai mult decât atât, măsurabil.
Măsurarea este una destul de precisă, având în vedere sistemele de acces folosite în clădirile de birouri care cuantifică numărul de vizitatori sau angajați. Mai spuneam într-un articol anterior că e mult mai simplu să fie folosite reclamele indoor pentru că, spre deosebire de alte medii precum outdoor-ul, costurile de producție sunt nesemnificative, ceea ce permite relocarea unei campanii sau schimbarea layoutului frecvent și cu multă ușurință. Apoi, formatele panourilor publicitare sau suporturilor se înscriu în 3-4 dimensiuni folosite, spre deosebire de outdoor, unde creația trebuie adaptată în proporție mare de la locație la locație, de la companie la companie.
Se poate face, de asemenea, o targetare în funcție de profilul companiilor rezidente din clădirile de birouri ori în funcție de nivelul veniturilor angajaților. Există companii în România care își au sediile în țări unde indoor advertisingul nu este dezvoltat sau este slab dezvoltat, iar în România constată că mediul poate funcționa pentru ei, aduce plusvaloare comunicării și notorietății lor, dar acțiunea se oprește din motivul că în țara de origine nu există așa ceva.
Criza are și părți bune și ne ajută pentru că - dacă acum ceva vreme erau persoane cărora le era teamă să riște sau să încerce o campanie pe indoor, de teama pierderii postului, optându-se pentru aceleași medii clasice, unele fără efect - acum ne trezim că nu numai că își păstrează respectivii joburile, mai mult, sunt însărcinați să caute medii și modalități de comunicare mai eficiente și mai ieftine.
Sunt foarte multe companii, de exemplu din FMCG, care anii trecuți erau prezente în proporție foarte mare pe TV și care acum apar pe outdoor sau indoor, cumva comunicând în locații premium ocupate anii trecuți de sectorul imobiliar sau auto.
Care sunt noile tendințe în domeniu? - iată un alt element important pentru orice director de marketing ce decide unde vor merge banii dintr-un buget de publicitate. Un profesionist va studia cu atenție care sunt noile suporturi disponibile - dar și care este impactul adus de acestea. Desigur că pot apărea oricând idei de noi suporturi care să fie promovate companiilor spre a își face reclamă acolo. Însă, la fel de clar este că orice companie își dorește să realizeze campanii de indoor advertising eficiente.
La Invent Media, în momentul în care am decis extinderea de la publicitatea în lift la publicitatea indoor, am căutat cu atenție noile suporturi și tendințe în domeniu. Am aflat de la diverse campanii internaționale ce a funcționat - am căutat și studii relevante în domeniu și abia apoi am decis care vor fi noile suporturi. Ceea ce am remarcat în cursul cercetării noastre a fost faptul că oamenii sunt mai receptivi la reclamele cu panouri tip backlit, dar și la casetele luminoase amplasate în spații bine circulate din clădiri de birouri, hoteluri etc. Numărul de afișări din aceste zone este foarte mare și, ca atare, și impactul este foarte bun, mai ales că un afiș rămâne acolo o lună de zile (dacă nu cumva campania continuă și în luna următoare). Companiile pot, de asemenea, să ia în calcul campanii pe termen lung (de câteva luni) cu afișe care să fie schimbate - o dată pe lună sau chiar de două ori pe lună. Se pot astfel transmite mai multe mesaje care să ofere o imagine de ansamblu tuturor celor ce vizitează anumite zone de interes pentru acea companie (fie că vorbim despre lifturi sau despre spații indoor din clădiri de business sau hoteluri).
Se constată foarte ușor că sunt multe elemente ce vin în sprijinul luării unei decizii de implementare a unei campanii de indoor advertising. Multe nume importante din România au utilizat deja reclama indoor pentru a se promova și au remarcat beneficiile aduse. Publicitatea indoor este una care se adresează deopotrivă companiilor cu bugete însemnate de promovare și celor aflați la început de drum sau care au un buget mai mic alocat câștigării de vizibilitate și notorietate. Putem spune așadar că indoor advertisingul este un instrument simplu, eficient și flexibil.