de Eduard Petrescu (Managing Partner, Invent Media)

O variantă optimistă ar fi ca piața publicității indoor să înregistreze o creștere de 20-30%, poate până la 50% pe anumite segmente. Această variantă pare plauzibilă dacă ținem cont că în indoor încă e loc de creștere, piața nu e saturată și sunt destul de multe companii, și aici mă gândesc la cele din segmentul FMCG, al asigurărilor și altele, care nu au comunicat semnificativ sau chiar deloc pe acest canal.

Practic, există o reorientare în atragerea clienților. Dacă anii trecuți majoritatea campaniilor derulate aveau în spate jucători din domeniul auto, imobiliar sau bancar, acum putem vorbi de targetarea de noi industrii mai puțin afectate de criză. Varianta pesimistă ar fi ca piața să stagneze, iar pe anumite nișe chiar să se înregistreze o scădere de 10%.

Chiar dacă termenul „criză” se repetă la fiecare 5 cuvinte atunci când citești un articol economic sau urmărești o emisiune TV, indoor advertising-ul are resurse să reziste și chiar să crească. Într-adevăr, dacă ne gândim la indoor-ul făcut în marile mall-uri sau centre comerciale, putem vorbi de bugete consistente, comparabile cu publicitatea outdoor, și, în consecință, criza poate afecta într-o anumită măsură acest segment. Pe de altă parte, există segmente din publicitatea indoor, precum cea existentă în clădiri de birouri sau hoteluri, unde, cu bugete relativ mici, cuprinse între 3.000 și 8.000 de euro, poți derula o campanie în 25-30 de clădiri de birouri sau hoteluri.

În 2009, indoor advertising-ul trebuie să își spună povestea, pentru că este anul în care poate deveni nu doar vizibil, ci și un mediu intens folosit. Povestea lui este despre eficiență, targetare bună și, nu în ultimul rând, costuri reduse, atât pentru închirierea spațiilor, cât și pentru producție.

Anul 2009 aduce pe piața publicității indoor soluții noi de expunere. Chiar noi am introdus, începând cu aprilie 2009, suporturi publicitare noi, prin care dorim să extindem aria posibilităților de expunere pentru companii, chiar și pentru cele foarte exigente atunci când vine vorba de calitatea imaginii.

Piața publicității indoor se va îndrepta unde e firesc să se îndrepte: către servicii mai bune pentru companii, către persoane tot mai calificate în domeniul acesta, către o acceptare mai largă a mediului indoor ca soluție de promovare, către campanii tot mai bine concepute (creație dedicată, nu doar adaptări) și realizate.