Eduard Petrescu, Managing Director, Invent Media. Rubrica Omul din Publicitate prezintă, pe SMARTpromo, un dialog cu o persoană de succes din domeniul Publicitate.

Întrebările sunt standard, aceleași în fiecare ediție, cu accent pe succesul pe plan profesional, dar și pe diverse probleme specifice domeniului.

SMARTpromo: Cum ați ajuns în sfera publicității și de ce ați ales acest domeniu?
Eduard Petrescu: Pasiunea mea pentru advertising a început în facultate, când, fiind student în cadrul ASE-ului la marketing, publicitatea era ceva dezirabil, era un miraj. Practic, îmi aduc aminte că inclusiv profesorii din facultate acumulau informație în domeniul ăsta odată cu noi, studenții. Erau arii de interes, precum marketingul online sau advertisingul neconvențional, în care informațiile ne bulversau efectiv când citeam știri sau inovații ale companiilor de profil din SUA. De multe ori căutam în cursurile de la facultate puterea exemplului; dar lipsea cu desăvârșire.

Apoi am lucrat în publicitate outdoor și în organizări de evenimente și m-a atras foarte tare ideea unui business de rețea; eram în perioada când acumulam multă informație, eram înscris și la cursuri de dezvoltare personală. Practic, în 2005 am început cu o muncă de pionierat pentru a promova în România publicitatea indoor, publicitatea în lift; activă pe piață la momentul respectiv doar Oops, cu advertisingul din toalete.

SMARTpromo: Ce departamente există în compania dumneavoastră și cum funcționează ele ca un întreg?
Eduard Petrescu: Invent Media e structurată pe 3 departamente:

  1. Achiziții - presupune achiziția de locații care sunt ofertate mai apoi clienților; noi avem 2 servicii pe care le oferim clienților noștri, Invent Home prin care oferim indoor advertising în blocuri rezidențiale și Invent Office dezvoltat pentru atingerea publicului din clădirile de birouri.
  2. Vânzări - este al doilea departament prin care propunem soluții de expunere companiilor în spațiul indoor. Am formulat niște pachete flexibile atât pe segmentul blocurilor rezidențiale, cât și pentru cel al clădirilor de birouri. Din aprilie 2009 oferim clienților noștri soluții noi de expunere, este vorba despre casete luminoase - totemuri, elegante, cu o suprafață generoasă de expunere (100 x 70 cm) pentru publicitatea indoor.
  3. Al treilea departament se ocupă de logistică și conlucrează cu celelalte 2 departamente pentru ca orice campanie publicitară derulată de partenerii noștri să ajungă, fizic vorbind, în locații. Este departamentul care se ocupă de mentenanța suporturilor, de neutralizările și postările campaniilor, de monitorizări.

Ca și flux pot spune că, datorită faptului că în multe rânduri nu au existat pe piața publicității indoor precedente la care să te poți raporta, achiziția s-a făcut în prima fază bazându-ne pe flerul nostru, oferind mai apoi locațiile respective clienților și primind un feedback, care ne ghidează în alegerea pachetelor de servicii astfel încât să fie competitive.

SMARTpromo: Care au fost până în prezent cele mai mari satisfacții profesionale ale dvs., Dl. Eduard Petrescu?
Eduard Petrescu: Cele mai mari satisfacții se leagă până acum clar de Invent Media, proiect gândit și început de la 0 în anul 2005 și totodată din postura nouă pentru mine, aceea de proprietar de business. Și activitățile pe care le-am făcut înainte în domeniul organizărilor de evenimente sau publicității outdoor pot spune că mi-au adus satisfacții, dar atât provocările cât și satisfacțiile sunt la un alt nivel atunci când încerci să transformi o viziune în ceva util, tangibil, viabil. Mă bucur de fiecare dată când clienții decid să aleagă Invent Media pentru campaniile de indoor advertising.

SMARTpromo: Câte ore munciți pe săptămână și cam cum arată o zi tipică de lucru?
Eduard Petrescu: 50-60 de ore și de multe ori, când plec într-o călătorie, nu mă detașez complet, am tendința să urmăresc suporturi noi sau campanii, îmbin de obicei munca și relaxarea. Nu mai știu exact, dar cineva glumea pe tema aceasta cu începerea unei zile de lucru zicând că “dimineața se trezește, bea cafeaua, deschide top 300 Capital, vede că nu e acolo și se apucă de treabă”. În condițiile actuale, nu prea mai e relevanța raportării la top. Glumesc, totuși îmi place să cunosc oameni noi, să mă întâlnesc cu clienți, să fac acele activități prin care brandul Invent Media crește, să optimizez lucruri, activități în cadrul firmei astfel încât să oferim soluții indoor cât mai bune.

SMARTpromo: Ce trebuie să facă un tânăr care dorește să lucreze în publicitate?
Eduard Petrescu: Să se informeze, să fie perseverent și să fie deschis să participe la internship-uri, să lucreze gratis eventual, pentru a capăta experiență.

SMARTpromo: Zona publicității are o imagine de industrie boemă, oameni care stau și creează, idei geniale care aduc succesul… mulți sunt atrași de această imagine idilică. Cât de mult este realitate și cât este muncă până a cunoaște succesul?
Eduard Petrescu: Da, asta înseamnă că lucrează bine PR-ul din industrie dacă încă mai este de actualitate această imagine. În realitate, este multă muncă combinată cu genialitate - dacă vorbim de creație - și da, putem asista la premisele realizării unei campanii de succes.

Cred că pentru a avea succes într-un anumit domeniu și mai ales ca antreprenor este nevoie de 3 lucruri: curaj, viziune și acțiune. În foarte puține cazuri se regăsesc aceste 3 elemente într-o proporție echilibrată menită să conducă către succes. Cel mai important lucru este ca atunci când alegi ce vrei să faci, să îți placă lucrul acela. Au fost perioade la început în business când, dacă nu mi-ar fi plăcut ce făceam, cred că nu aș fi reușit să plec dimineața la birou cu zâmbetul pe buze.

SMARTpromo: Mulți oameni din publicitate ajung să devină branduri de specialitate, este important să știi să-ți faci reclamă?
Eduard Petrescu: Da, practic cu cât activezi mai mult timp într-o anumită industrie, cu atât cei cu care interacționezi te vor percepe ca un reper, devii un lider. Da, e important să știi să te promovezi, mi se pare însă foarte interesant cum te construiești ca persoană, către ce tinzi. Brandul personal, ca orice brand, trebuie să fie credibil, să aducă plusvaloare, să fie poziționat într-un anumit fel.

SMARTpromo: Aveți timp și pentru viața personală, Dl. Eduard Petrescu? Cum procedați, delimitați ferm cele două dimensiuni sau continuați să vă ocupați de partea profesională și dincolo de programul de lucru?
Eduard Petrescu: Da, există în dezvoltarea personală un concept numit time management, știu că sună absurd, dar practic alegerea acțiunilor cu adevărat importante și eficiența acțiunilor de zi cu zi te pot lăsa cu destul de mult timp liber în condițiile în care rezolvi și mai multe lucruri la birou. Foarte mult timp noi, oamenii, ne petrecem gândindu-ne cum să facem sau dacă să facem un anumit lucru, practic luând o poziție de expectativă decât să acționăm pur și simplu. Acționând pur și simplu avem mult mai rapid și mult mai real un feedback decât încercând să imaginăm rezultatul dinainte, fără a face și vreun pas în sensul acesta.

SMARTpromo: Cum interacționați cu mass-media - ce publicații citiți, cât de mult vă informați de pe internet și cât de la TV și radio?
Eduard Petrescu: 90% extrag informațiile de care am nevoie de pe internet, am zis extrag pentru că informația online vine și cu ambalaj, practic ești inundat de atâta informație disponibilă, încât mintea umană nu are capacitate să sorteze atât, dar să mai și rețină. Radioul a venit la pachet cu mașina pe care o conduc, deci nu am cum să mă opun, dar încerc să ascult muzică.

SMARTpromo: Cât de mult se schimbă lucrurile în publicitate de la an la an?
Eduard Petrescu: Nu prea mult, să “nu se supere clientul”; depinde de ce vorbim, de exemplu în publicitatea outdoor nici acum, după 20 de ani, piața nu este reglementată, apoi în indoor, de 3-4 ani muncim noi Invent Media și alți jucători să atragem atenția despre eficiența acestui mediu și cred că în mare parte am reușit după o muncă susținută și energie; dovada stau campaniile pe care le-au derulat clienți importanți precum Romtelecom, Bosch, Allianz, Class, Millennium Bank, Skol, Romcar Motors, KFC, Jeep, Toshiba, BRD, Hyundai Motor, Mega Image, Leumi Bank, DHL, Subaru, GlaxoSmithKline, Pizza Hut, La Fantana.

SMARTpromo: Aveți modele pe care le-ați urmat sau oameni de afaceri pe care îi admirați în mod deosebit?
Eduard Petrescu: Cred că îmi plac oamenii de afaceri care s-au reinventat atunci când toți ceilalți nu mai vedeau scăpare la o problemă. Sunt câteva business-uri care îmi plac și care vorbesc despre oamenii din spatele lor, și aici mă gândesc la Dan Ostahie - Altex - sau Radu Georgescu - GeCAD. Există 2 tipologii de oameni: cei care atunci când se confruntă cu o problemă sau o provocare se gândesc că vor pierde și cealaltă categorie, cei care sunt nerăbdători să găsească soluții să iasă din impas. În aceste vremuri de criză, cred că vor rămâne cei care fac lucrurile bine, practic se va cerne mediocritatea în business vândută la preț exorbitant. Despre criză Einstein spunea că adevărata criză e criza incompetenței, iar cine atribuie crizei eșecul, își amenință propriul talent și respectă mai mult problemele decât soluțiile.

SMARTpromo: Cât de mult țineți cont de branduri în calitate de consumator?
Eduard Petrescu: Țin cont, îmi plac brandurile care își țin promisiunea. Există multe cazuri însă, mai ales dacă vorbim de produse din categoria FMCG, unde un iaurt poate fi bun chiar dacă nu e un brand cunoscut. Nu sunt un consumator fidel unui brand pentru că am descoperit că îmi place foarte mult să încerc lucruri noi. Dacă vorbim de automobile, aici am doar 2 preferințe. De multe ori sunt branduri care se confundă cu produsul în sine.

SMARTpromo: Cât de importantă este echipa pentru a contoriza în final și succesul personal?
Eduard Petrescu: Echipa are aportul cel mai mare. În industria aceasta, practic nu poți să vorbești despre one man show decât dacă activezi ca și guru, altfel vorbim despre echipa de creație, echipa de planning, echipa de vânzări. Atât succesul cât și insuccesul le înregistrezi într-o anumită măsură tu ca lider al echipei.

SMARTpromo: Ce ați recomanda unui student, să termine întâi facultatea sau deja să caute să se angajeze într-o companie și să învețe și din experiență? Sunt mai importante studiile sau experiența?
Eduard Petrescu: E de preferat, normal, să termine mai întâi facultatea, dar având în vedere faptul că teoria ce se face în facultate nu prea are legătură cu ce se întâmplă în companii, mă gândesc că de multe ori e mai bine să începi încă din facultate să lucrezi sau să participi la internship-uri pentru a nu pierde atât de mult timp și a începe de la 22-23 de ani să lucrezi. Sunt importante studiile pe care le faci la universități din străinătate; faptul că, de exemplu, noi, în România, în 2009, nu avem o universitate cotată în primele 400 sau 500 din lume spune multe despre produsul nostru educațional, necompetitiv și nealiniat la nevoile pieței, companiilor care activează în România. Da, într-adevăr, mai avem olimpici, dar pe anumite discipline, izolat.

SMARTpromo: Cât de mult compania în care lucrați și întreaga dumneavoastră activitate depinde de computer și de internet?
Eduard Petrescu: În afacerea întâlnirilor pe care le am cu clienții, în rest activitatea mea se concentrează în jurul laptopului; la fel pot vorbi despre departamentul de vânzări. Departamentul logistic este cel care evadează din birou și rezolvă problemele sau implementează o campanie nouă, activitatea lor fiind preponderent una de teren.

SMARTpromo: Ce anume vă relaxează în general?
Eduard Petrescu: Îmi place foarte tare standup comedy, iar când ajung la showuri de genul ăsta este momentul de relaxare maximă. Mă relaxează să conduc mașina în weekend, sau să văd o piesă bună de teatru - am văzut acum recent Don Quijote cu Dan Puric și a fost extraordinar.

SMARTpromo: Unde vă place să călătoriți?
Eduard Petrescu: Cel mai mult cred că îmi place să călătoresc… unde zic prietenii, pentru că de cele mai multe ori plec pe ultima sută de metri, ei planifică, aranjează, iar destinația o iau la pachet. Îmi plac experiențele noi, culturile diferite, obiceiuri pe care le descoperi la diferite popoare, lucruri care îți îmbogățesc viața și sufletul. Prefer Grecia, Anglia, as vrea să ajung în țările nordice.