Ce e nou in piata de indoor advertising. Interviu cu Eduard Petrescu – Managing Director Invent Media – Romania Libera

Ce e nou in piata de indoor advertising. Interviu cu Eduard Petrescu – Managing Director Invent Media

La început de an, aflăm noutăţile din activitatea agenţiilor de indoor advertising din România. Despre Invent Media povesteşte în continuare Eduard Petrescu – Managing Director.

Rep: Cum a evoluat publicitatea indoor in 2013? A fost un an mai usor sau mai dificil decat 2012 si respectiv 2011?

Eduard Petrescu: Daca piata de publicitate se afla intr-o continua scadere din 2008, zona de online capata un interes din ce in ce mai ridicat din partea advertiserilor. Aceeasi tendinta se observa si in cazul publicitatii indoor, chiar daca nu la cote atat de ridicate precum retelele de socializare. Invent Media a inregistrat cresteri de la an la an incepand cu anul 2008, oferindu-ne un motiv solid sa credem ca piata de publicitate indoor incepe sa devina un canal de comunicare din ce in ce mai atractiv si sa isi dezvaluie din potentialul sau urias. Cresterile anuale ale Invent Media s-au datorat interesului companiilor pentru aceasta zona, odata cu constientizarea beneficiilor comunicarii de acest tip. O mare mare din bugetele de promovare au fost alocate comunicarii indoor (cladiri de birouri si hoteluri).

Un alt factor de crestere il reprezinta atat extinderea constanta a portofoliului de cladiri de birouri si hoteluri in care suntem prezenti cu suporturi publicitare, cat si investitiile permanente in suporturi noi, elegante, care au pus in valoare brandurile expuse. La fel de importanta a fost in cresterea noastra si strategia pe care am adoptat-o, una flexibila, deschisa fata de client.

Ce tendinte ati observat pe aceasta piata?

Piata de indoor advertising este in crestere, se maturizeaza incet dar sigur, asta o descoperim zi de zi din felul in care inteleg clientii acest mediu si modul in care aleg sa comunice, mai focalizati pe reultate. Au inteles ca in cladiri de birouri si in hoteluri spre exemplu, campaniile se adreseaza doar oamenilor activi, care inregistreaza venituri, deschisi la nou si totodata corporatiilor. Toti acesti oameni petrec 8-12 ore/zilnic la birou, iar daca stii, ca si client, cum sa comunici cu ei, noi venim si te sprijinim sa ai acces la companiile nationale si multinationale, intr-o maniera eleganta, care sa iti aduca beneficii de imagine dar si rezultate bune in vanzari.

Ce estimari aveti pentru acest an? Care este impresia pe care o aveti acum la inceput de an?

Avand in vedere ca am realizat investitii atat in locatii noi, in suporturi publicitare dar si in servicii vom incerca sa fim cel putin la nivelul anului 2013. Pentru noi, anul 2014 a debutat cel mai bine dintre toti cei 8 ani de cand exista agentia. Premise exista sa lucram la multe proiecte, tot mai multe companii observa avantajele publicitatii indoor, sper sa fim si profitabili cu aceste proiecte atat clientii cat si noi. In fiecare an, ne-am adaptat strategia in functie de necesitatile clientilor si am adus un plus de valoare proiectelor realizate, dorind sa le aratam clientilor nostri ca Invent Media este mai multe decat o agentie care ofera servicii, noi oferim solutii.

Ati castigat clienti noi in ultima perioada? Daca nu imi puteti da nume, puteti sa imi spuneti macar domeniul?

An de an am castigat clienti noi sau sectoare noi de activitate si asta pentru ca inca sunt suficient de multe companii, unele chiar foarte mari care incearca acum pentru prima data comunicarea in mediul indoor. In plus de asta sunt companii, unele chiar foarte mari care se reorienteaza catre medii cum este indoorul, in detrimentul altor medii (presa, TV, outdoor) din mai multe motive, precum: eficienta si costul mult mai scazut comaparativ cu alte medii, targetare foarte buna, costuri de implementare aproape inexistente. Pot sa prevad o revigorare materializata prin campanii provenite de la clienti care activeaza in domenii sensibile precum imobiliare, banking si auto, domenii care au suferit cel mai mult in ultimii ani din cauza crizei economice.

Unde expuneti panouri publicitare? Care sunt cele mai la “moda” locatii? Care sunt cele mai la moda moduri de expunere?

Invent Media opereaza suporturi publicitare (atat frame-uri cat si diferite tipuri de citylight-uri) in cladiri de birouri in Bucuresti si in principalele orase din tara, in hoteluri de 3,4 si 5 stele dar si in mall-uri si hypermarket-uri. Locatiile la moda sunt locatiile care au viata in ele, indiferent ca vorbim de chiriasi in cladiri de birouri sau trafic mare in mall-uri; in principal sunt cautate locatiile bune, care au companii cu potential atat in ceea ce priveste comunicarea B2B cat si B2C sau mai frumos spus H2H (human-to-human). Suporturile publicitare sunt amplasate in lifturi, in lobby-urile cladirilor de birouri si ale hotelurilor, in zonele intens circulate din galeriile comerciale.

Din ce domenii vin companiile care mizeaza cel mai mult pe publicitate indoor?

Un top 5 domenii ar fi acesta: FMCG, retail, servicii, banking, imobiliare.

Cum au evoluat preturile pentru publicitatea indoor?

Daca intrebarea face referire la preturile de ratecard atunci acestea pot spune, in cazul nostru, ca sunt aceleasi in ultimii 5 ani. In ceea ce priveste preturile efective de vanzare a spatiilor au evoluat crescator de la foarte mici in 2009, cand totul era blocat la unele preturi care sa ne mentina pe profit si sa existe sens in activitatea pe care o desfasuram pe piata publicitatii indoor. La nivelul general al pietei, preturile de ratecard, cu mici exceptii nu cred ca au crescut, dar in functie de tipul locatiilor vandute, tipul suporturilor folosite discounturile s-au situat intre 10% si 70%.

Este posibil ca publicitatea online sa inlocuiasca sau sa afecteze cumva publicitatea indoor?

Publicitatea online sa inlocuiasca publicitatea outdoor sau indoor? Publicitatea online va inlocui publicitatea in presa scrisa cu siguranta, e o chestiune de timp, altfel publicitatea outdoor sau indoor vor fi inlocuite de publicitatea online cu conditia ca viata oamenilor, activitatea acestora, recreerea sa nu se mai realizeze in cladiri de birouri, hoteluri sau mall-uri ci doar in fata tabletei sau a laptopului.

Cat a afectat cifra de afaceri a agentiei Ordonanta de Urgenta din 12 aprilie, care a modificat Legea Audiovizualului?

Deloc, nu ne-am intersectat.

Ce invataminte din 2013 vor ajuta in 2014?

Am invatat sa ascultam mai bine la cerintele clientilor si sa le propunem solutii eficiente, cat mai aproape de ceea ce ei isi doresc. Am invatat ca a fi platiti in termene cel putin rezonabile este si o chestiune de respect si ne dorim sa fim respectati de catre clienti. Am reinvatat ca pasiunea pentru ceea ce facem este motorul principal si de-abia apoi vin celelalte resurse si banii.