Criza schimba ierarhia advertiserilor indoor si scade preturile cu 30-50% – Business Standard

Criza schimba ierarhia advertiserilor indoor si scade preturile cu 30-50%
22 octombrie 2009 de Antonia Tucheac

Criza schimba ierarhia advertiserilor indoor, şi o mare parte din piaţa de media, în general, s-a bazat pe categoria bunurilor de larg consum, unul dintre sectoarele cel mai puţin afectate, este de părere Eduard Petrescu, managing director al companiei de publicitate indoor Invent Media. În acelaşi timp, preţurile au scăzut cu 30-50%, în funcţie de clienţi, de numărul de spaţii achiziţionate şi de perioada campaniei.

“Clar, s-a schimbat ierarhia advertiserilor indoor. Anii trecuţi, cei care comunicau în indoor cel mai intens erau companiile din sectoare precum auto sau imobiliar, sectoare care acum sunt în situaţii nu prea fericite”, spune Petrescu.

Totuşi, pentru unele companii, indoorul a reprezentat o soluţie bună de comunicare pe timp de criză, fiind un canal eficient, care permite o bună targetare şi care implică costuri mai mici decât canale precum outdoor, TV sau radio. “Sunt, în schimb, companii care nu au mai redirecţionat poate decât 30-40% din bugetele de comunicare de an ii trecuţi şi asta e valabil pentru toate mediile pe care le-a folosi t o anumită companie”, declară Eduard Petrescu.

Potrivit estimărilor acestuia, piaţa de profil va înregistra o scădere de aproximativ 20% anul acesta. “Întreaga piaţă indoor e destul de greu de estimat anul acesta. Cred că va avea o scădere de 20% faţă de anul trecut şi se va situa undeva la cinci-şase milioane de euro. Oricum, discounturile au fost mai mari, iar campaniile nu au fost neapărat mai multe per total, comparativ cu anul trecut”, a explicat acesta.

Şi cum indoorul este strâns legat de imobiliare – altfel spus, cu cât se construieşte mai mult, cu atât companiile au mai multe spaţii pentru a-şi promova produse pe acest canal, criza a încetinit, practic, ritmul de dezvoltare
al unor reţele, dar a oferit şi posibilitatea de a îmbunătăţi serviciile oferite pentru clienţi. “Potenţialul indoorului este strâns corelat cu piaţa imobiliară din România, se construiesc mai multe clădiri de birouri, blocuri de locuinţe sau mall-uri şi există, teoretic, mai multe spaţii indoor. Dar, atenţie, nu tot ce se construieşte devine instant o locaţie vandabilă, e nevoie şi de rezidenţi care să facă atractivă o anumită locaţie”, spune managerul Invent Media.

În ceea ce priveşte situaţia pieţei de publicitate din România în comparaţie cu ţările din regiune, Petrescu se declară optimist şi afirmă că Ungaria şi Bulgaria sunt clar mult sub noi şi ca număr de companii şi ca efervescenţă şi din punctul de vedere al bugetelor cheltuite în indoor advertising.

Despre agenţia pe care o conduce, Petrescu afirmă că în 2009 se va situa sub cifrele de anul trecut, însă va continua investiţiile, indiferent de ce va înregistra anul acesta. “Nu am făcut încă o estimare pe prima jumătate, în 2008 cifra de afaceri a fost undeva în jurul sumei de 200.000 de euro pe indoor, noi derulând şi alte activităţi de media. Nu am înregistrat profit, am reinvestit veniturile obţinute”, detaliază acesta.

De altfel, publicitatea indoor nu este un domeniu foarte generos, atunci când vine vorba despre profituri. Iar nivelul de dezvoltare a pieţei necesită investiţii, ceea ce înseamnă că, adeseori, profitul se reinvesteşte. “În indoor nu prea s-a înregistrat profit sau, dacă a fost, a fost destul de mic. În general, s-a reinvestit cam tot ce s-a câştigat, nici nu are cum să fie altfel, piaţa de indoor fiind una în plină dezvoltare, atât cantitativ, cât şi calitativ”, a mai spus acesta. Pe piaţa locală de profil mai activează agenţii precum Monopoly Media, liderul pieţei, Sugar Media, Indoor Media, Oops Media şi alţii.